Een marketingplan is een plan waarin wordt bedacht hoe je een product of dienst aan zoveel mogelijk mensen kunt verkopen. Het is als een stappenplan waarin je bedenkt hoe je reclame maakt, hoe je mensen enthousiast maakt en hoe je ervoor zorgt dat ze het product willen kopen.
Stel je voor dat er een nieuw snoepje op de markt komt. Om zoveel mogelijk kinderen te laten weten dat het snoepje bestaat, kan er een reclame worden gemaakt waarin blije kinderen het snoepje eten en er heel enthousiast over zijn. Op die manier willen andereeren hetep ook proberen.
Een ander voorbeeld is een marketingplan voor een schoolfeest. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk scholieren naar het feest komen, kunnen er posters worden opgehangen in de school met leuke afbeeldingen en informatie over het feest. Ook kan er op social media reclame worden gemaakt, zodat scholieren erover horen en er enthousiast van worden.
Een meest voorkomend voorbeeld van een marketingplan is een reclamecampagne voor een nieuw frisdrankmerk. Er worden dan bijvoorbeeld tv-commercials uitgezonden waarin bekende mensen het drankje drinken en er erg van genieten. Zo willen mensen het drankje ook proberen.